september 17, 2016

MATTHEW GROVE & SASKIA SOLBERG LION OF LEISURE SECTOR: FASHION


by

Talking works met Lion of Leisure



‘Hello, pleased to eat you’ luidt één van de oneliners op de T-shirts van kinderkledingmerk Lion of Leisure. Door humor en prachtige dieren-illustraties aan expertise en ecologie te koppelen, heeft het designerduo Matthew Grove en Saskia Solberg een internationale hit te pakken. Dankzij hen resoneert ‘Hand-Printed in Antwerp’ als kwaliteitslabel van Australië tot Tokio.




Vanwaar het idee om een eigen modelabel op te starten?

Saskia: We zijn allebei designers. Matthew werkte voor Nike, ik voor Mexx en C&A. Op een dag had ik er genoeg van: van de massaproductie en de continue druk om meer binnen een steeds kortere tijdspanne te doen. Ik was er fysiek ziek van geworden. Ik diende mijn ontslag in en Matthew zei: ‘Laten we samen iets beginnen. We hebben de knowhow in huis en we weten vooral hoe het niet moet. Laten we in België produceren en onze handen hier vuil maken.’

Matthew: We hadden eigenlijk geen groots plan. Ik teken altijd en overal en ik printte al T-shirts, lang voor we een naam voor ons label hadden bedacht. Door samen te werken, viel plots alles op z’n plaats.

Het concept achter Lion of Leisure is simpel: kwalitatieve T-shirts voor kinderen produceren. Schuilt het succes in de eenvoud van het product?

Saskia: Ja, en in de herkenbaarheid van het product. We maken alleen maar T-shirts met korte en lange mouwen, én sweatshirts. And that’s it! We denken niet in seizoenen: onze collectie loopt gewoon het hele jaar door. De T-shirts zijn uniseks en we richten ons op kinderen, niet op ouders. Nieuwe teksten en tekeningen testen we eerst uit op onze eigen dochters. Als zij het niet grappig vinden, komt het er niet in. (Lacht.) We hebben een handschrift en een look ontwikkeld waar we aan vasthouden. Als ondernemer moet je genoeg zelfvertrouwen hebben en geloven in je product. Niet twijfelen en niet afwijken, want dat maakt het alleen maar verwarrend voor je publiek. Wij volgen geen trends. We doen gewoon ons eigen ding.

Ik heb de indruk dat jullie graag tegen de schenen van de modesector schoppen.

Saskia: We doen wat we willen. We maken T-shirts in kleine aantallen, en we zeefdrukken alles hier in ons klein ateliertje. We werken op bestelling, en we leveren ook meteen. Dit maakt het voor winkels ook een stuk makkelijker. We hadden echter nooit gedacht dat het zo’n vaart zou lopen.

Matthew: Na drie jaar verkopen we aan 150 winkels in 23 verschillende landen. It’s crazy.

Saskia: Op een bepaald moment ging het zo hard, dat we problemen hadden met de prefinanciering. Een lening via MicroStart heeft ons nét dat duwtje in de rug gegeven dat we nodig hadden om ons eerste succes te boeken. Daarna waren we vertrokken.

Lion of Leisure is niet alleen populair, maar ook ecologisch!

Saskia: Veel mensen zeggen dat het geen verschil maakt, wanneer één iemand een bijdrage levert en de rest er zich niks van aantrekt. Als je zo denkt, gebeurt er niks. Elk shirt is van 100% organisch katoen. We printen met biologisch afbreekbare inkt. Verder gebruiken we katoenen zakjes en gerecycleerd plastic. Zo moeilijk is het niet.

Jullie hebben geen fysieke winkel, noch een webshop. Hoe verkopen jullie dan wel?

Saskia: De kinderkledingbeurzen Playtime in Parijs en Tokio zijn voor ons heel belangrijk. In Tokio werken we met een lokale distributeur die orders aanneemt van winkels in Japan, en bij ons één grote bestelling plaatst. Binnenkort trekken we naar New York, in de hoop om ook daar een agent of distributeur te vinden. We hebben geen webshop en geen eigen winkel, omdat winkels het al moeilijk genoeg hebben. Het heeft geen nut om elkaar te beconcurreren. We zijn geen verkopers, maar wel designers die mooie dingen willen maken.


----


For the original post, see Antwerp.Works blog

SHOP Lion of Leisure HERE AT ORANGE MAYONNAISE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten