SOFT GALLERY FORTÆLLER
Jeg har haft den usigeligt store fornøjelse af at sætte Barbara Hvidt, halvdelen af den kvindelige powerduo bag Soft Gallery, i stævne, til en lille snak om al det udefinérbare, jeg elsker ved brandet.
De poetiske kampagnebilleder. Deres samarbejde med forskellige kunstnere hver sæson. Farverne. Hvordan inspiration opstår. Ting, jeg tit har spekuleret på i det stille, fordi Soft Gallerys tøj vækker nysgerrigheden. Og alt det, har Barbara været så flink at svare på i dette interview.
Find noget varmt at drikke, slå tankerne ud af hovedet og læs med, når vi går tæt på en af Danmarks mest spændende børnetøjsmærker:
Hvordan føles det, når en kollektion lige er kommet på gaden?
Det føltes så skønt at se kollektionerne komme til live i gadebilledet og i butikkerne. Efter en meget lang og intens design- og udviklingsproces, bliver man enormt lykkelig, når vores søde kunder er glade og vi ser, at børnene nyder at have vores tøj på…
Du har jo en baggrund som modefotograf. Kan du sætte ord på, hvad karakteriserer et vellykket Soft Gallery kampagnebillede?
Jeg har altid været mest fascineret af billeder, der ikke er perfekte. Jeg forsøger så vidt muligt at fange de øjeblikke, der opstår ind imellem det perfekte billede. Jeg tror godt, at mine fotografier kan virke en smule melankolske, men for mig er det langt mere interessant og poetisk at se et barn, der udtrykker noget drømmende eller spontant, end det store Colgate Smil. Ikke at børnene ikke gerne må smile eller grine, det skal bare komme naturligt.
Hvilke fotografiske kvaliteter skal det indeholde?
Det er enormt vigtigt for både Tine og jeg, at billederne er naturlige og poetiske og stemmer overens med ånden bag Soft Gallery.
De fleste af de børn, vi arbejder med, er fundet på gaden eller gennem venner, på den måde opstår der noget uforudsigeligt og impulsivt hver gang – i og med at de fleste ikke har prøvet det før.
Noget, der springer i øjnene ved jeres AW13 look book, er, at flere af børnemodellerne er stylet i matchende sæt. Hvad kom den idé af?
Ja, det er korrekt, Tine og jeg har i den grad været fascineret af sæt til AW13 kollektionen. Ligesom den tendens, vi ser i voksenmoden, har vi været draget af, at børnene skulle gå i matchende sæt. Lidt som, da man selv var barn i 80érne og havde Marc O ´Polo eller Robe Di Kappa matching træningssæt. Det har noget fint og elegant over sig.
Jeres kollektioner er altid meget sammenhængende i brugen af farver, illustrationer, m.v., hvilket tydeligt afspejler den bagvedliggende inspiration. Hvordan foregår den kreative proces? Starter det med en bestemt idé eller fx. illustratørernes tidligere værker?
Det er en lang kreativ proces, der som regel starter med, at Tine og jeg hver især går i tænkeboks med, hvad det er for en “historie,” vi ønsker at fortælle og hvilken stemning vi ønsker at kreere.
Ofte udspringer temaet fra en slags mavefornemmelse og fra en lyst til noget, vi synes kunne være spændende og fint at arbejde med. Den sammenhæng, man oplever fra kollektion til kollektion, er baseret på at vi begge er enormt drevet af en vis farve æstetik og en form for poesi i vores prints og illustrationer.
Tine og jeg går i tæt dialog med kunstnerne, vender tanker og stemninger. Disse samarbejder er med til at gøre en ny kollektion omskiftelig og særpræget hver gang. Det er helt utroligt dejligt og inspirerende at møde alle disse talentfulde mennesker. En proces, vi holder rigtig meget af.
Når temaet og den overordnet titel er på plads – “A DREAM ” for AW13 kollektionen, “ælter” vi videre, som var det et stykke ler, der skal formes til et endeligt resultat. På vejen dertil, kan der opstå uforudsigelige og foranderlige, spændende ting.
Vi lader os også inspirere af de kunstnere, vi samarbejder med og den løbende dialog, vi har med dem – det går begge veje. De kommer med et spændende univers, som vi får lov til at være del af og omvendt. På den måde kreerer vi som regel en stribe af “historier”, som bliver del af det overordnede tema.
Den næste SS14 kollektion hedder “Nostalgia” og handler om barndomsminder og nogle af de sanseindtryk, der hænger ved. Fornemmelser man får ved at se, dufte eller smage visse ting, der sender én tilbage i barndommen.
AW14 kollektionen er færdig og vi skal snart på messe med denne og er i fuld gang med sommerkollektionen 2015…hvilket er lidt vildt, da det kan være svært at tænke på andet end lunt tøj og tunge farver lige her og nu….
CSR lader til at være et stort plusord indenfor dansk børnemode. Hvad betyder den for Soft Gallery?
Vi har været så heldige at have haft en dansker nede på vores fabrik i Indien over en længere periode, hvor produktionsforholdene er blevet nøje inspiceret. På den måde har det været muligt at udvikle og forbedre arbejdsprocesserne i samarbejde med ledelsen, samt at få en større forståelse for de problemstillinger og kulturforskelle vi møder gennem samarbejdet med Indien.
Ved at opbygge nære relationer til vores leverandører, opnår vi de bedst mulige løsninger sammen og det bliver en fælles styrke til at nå de ønskede mål.
Da vi broderer på tøjet, er det ofte kvinderne fra byen, der træder til og hjælper med at lave smukke artworks, hvilket i sig selv er en fin tanke.
Den organisation, vi er en del af, hjælper medarbejderne nede på fabrikken med at sikre intern social ansvarlighed med fokus på det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Det er meget vigtigt for os, at der en nogle gode arbejdsforhold på fabrikken. Som noget nyt for Soft Gallery, er vi også blevet Oeko-Tex®-certificeret på dele af vores sortiment.
Samtidigt støtter vi et pigebørnehjem Indien, i byen Arni. For hvert et stykke tøj solgt i butikkerne, går der et mindre bidrag til dette hjem. Vi producerer størstedelen af vores kollektioner i Indien og synes derfor, det er nærliggende at hjælpe til der.
I har næsten lige åbnet webshop, udvidet babykollektionen og relanceret jeres hjemmeside. Hvad er næste skridt for Soft Gallery?
Der sker utrolig meget for Soft Gallery lige for tiden, i udlandet. Vi gør meget ud af at forbedre det, vi allerede har gang i og blive endnu stærkere.
Til foråret kommer vi ud med en udvidet HOME kollektion bestående af flere tasker, puder, nye farver, sengetøj og flere accessories og helt nyt er vores badetøjslinie, som man kan glæde sig til.
- – -
Tusind tak til Barbara fra Soft Gallery for sin tid, backstagebillederne og tankerne om alt det, der går foruden for tøjet, vi ender med at forelske os i. Husk, I kan se meget mere til Soft Gallery på Facebook eller Instagram (@softgallery). Og så har I det ikke fra mig, men både kampagnebilleder og shopping af hele kollektionen kan, selvfølgelig, nydes lige HER.
Er det ikke spændende at få et kig bagom kulisserne? Jeg elsker det!
ENGLISH
Danish children’s wear brand, Soft Gallery, is renowned for their collaborations with artists, when creating comfy, cool clothes with an urban edge. I’ve had the great pleasure of interviewing Barbara Hvidt, photographer, owner and creator of Soft Gallery, alongside Tine Holt Møller, for a little glimpse of the creative process.
Danish children’s wear brand, Soft Gallery, is renowned for their collaborations with artists, when creating comfy, cool clothes with an urban edge. I’ve had the great pleasure of interviewing Barbara Hvidt, photographer, owner and creator of Soft Gallery, alongside Tine Holt Møller, for a little glimpse of the creative process.
Unfortunately, the interview is kept in Danish, but to sum up, the key to Soft Gallery’s poetic campaign pictures, is first time models and Barbara’s keen eye on ‘telling moments.’ And all those charming coordinated sets from the AW13 collection? They were inspired by the matching Marc O’ Polo sets, kids from the 80′s used to wear, growing up.
Make sure to keep up with Soft Gallery on Facebook or Instagram (@softgallery).
-----
For the original post, see > MitUdtryk blog !
Check out our Soft Gallery AW13 SALE selection online at the Orange Mayonnaise store.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten