september 22, 2016

BEHIND THE BRAND – GRAY LABEL


by

In ‘Behind the brand’ gaan wij op zoek naar het verhaal achter het merk. Wie is de drijvende kracht en wat is haar verhaal? We trappen af met Emily Gray, eigenaresse van het minimalistische kindermerk Gray Label.

Als dochter van een Engelse vader en Nederlandse moeder werd Emily Gray in 1982 geboren in Londen, maar verhuisde op driejarige leeftijd naar Nederland. Haar opa, die eigenhandig een succesvolle onderneming had neergezet, inspireerde haar om dezelfde kant op te gaan. Ze koos voor een studie aan de AMFI waarbij je geleerd wordt een merk te bouwen, de richting Concept & Brands en in 2006 studeerde ze af. Enkele jaren later, toen ze zwanger was van haar zoon Beer (’09), kwam ze op het idee voor Gray Label. Inmiddels is Beer twee zusjes rijker; Filippa (’11) en Mia (’15). En ook haar minimalistische kinderkledingmerk stond niet stil. Gray Label heeft inmiddels 145 verkooppunten in 31 landen, waaronder veertien in Nederland. Wij gingen hierover in gesprek met Emily.

In 2011 ben je Gray Label gestart. Waarom?
“Na mijn opleiding heb ik drie maanden gereisd door Zuid-Amerika. Ik ontdekte daar het damesmerk Akiabara en samen met een vriendin heb ik dit naar Nederland gehaald. Twee jaar lang deed ik de distributie van dit merk. De afstand bleek echter te groot en daarom eindige dit avontuur. Op dit moment wist ik één ding zeker; mocht ik in de mode verder gaan, dan zou ik het zelf gaan doen. Ik wilde niet meer als agent of distributeur werken. Inmiddels was ik voor de eerste keer zwanger en bezocht ik mijn schoonzusje in Parijs. Hier ging er een wereld voor me open op gebied van baby- en kinderkledingwinkels. Zo schreeuwerig en kleurrijk als het in Nederland is, zo romantisch en rustig is het beeld in Frankrijk. Ik was op slag verliefd. En op dat moment ontstond het idee voor Gray Label.”

Hoe zou je het signatuur van Gray Label omschrijven?
“Kwalitief hoogwaardig, super zacht, simpel, unisex, ecologisch en met een ‘muted’ kleurenbeeld; zachte tonen als oud roze, oker en mosgroen.”

Waarom koos je voor dit kleurenbeeld?
“Omdat ik niet van felle schreeuwerige kleuren houd, zowel voor mezelf als voor mijn kinderen niet.”

Waar haal je verder je inspiratie vandaan voor je collectie?
“Stedentrips, tijdschriften en het internet. MILKmagazine, Papier Marche, Kinfolk, Kid-In.net, Cereal, Little Gatherer en LaPetitMagazine zijn enkele sites die ik regelmatig bezoek.”

Dragen jouw kinderen enkel Gray Label?
“Voor het grootste gedeelte wel ja! Maar wanneer ze zin hebben in een jeans, romantische jurk of iets opvallends, dan word ik erg blij van Bobo Choses, COS, Bon Ton en Bellerose.”



Wat is jouw persoonlijke favoriete Gray Label item?
“Voor mijn zoon de baggy pants, voor mijn oudste dochter de Dress en voor mijn jongste de hooded jumpsuit.”

Hebben Beer en Filippa geen behoefte aan felle prints?
“Nee daar hoor ik ze eigenlijk niet over. Filippa is wel gek op haar Frozen jurk, maar dat is het dan wel.”

Wat werd veel verkocht deze zomer voor jongens en meiden?
“De Oversized Tee Dress, Gilet en de Salopette Shortleg zijn de absolute winnaars deze zomer.”
Wat is een must have voor aankomende winter voor jongens en meiden?
“De Collar Cardigan in de nieuwe kleur Earth.”

Je hebt onlangs de ‘family sweater’ uitgebracht. Kunnen we nog meer items verwachten voor volwassenen?
“Ik heb het altijd afgezworen, omdat ik geloof dat je het sterkst bent wanneer je je focust. Maar we krijgen zoveel vraag naar volwassen kleding, dat het wel iets is wat me toch bezighoudt de laatste tijd. Dus wie weet komen er nog meer items voor volwassenen!”


Je woont momenteel op Ibiza. Waarom deze keuze?
“Na vier jaar non-stop werken om Gray Label op de kaart te zetten en een team op te bouwen, raakte ik zwanger van Mia. Mijn man Marius en ik besloten om voor wat meer rust en het gezin te gaan. We hebben al eerder op Ibiza gewoond en dat was destijds zó goed bevallen, dat we besloten terug te keren. Dankzij mijn fantastische team op kantoor kan ik nu op normale tijden werken. Wanneer de kinderen op school zitten, ga ik aan de slag en wanneer ze thuis zijn, ben ik er voor hen.”

Zitten Beer en Filippa op een internationale school? Hoe bevalt dat?
“Dat klopt. Ik vind het heel goed dat ze meerdere talen en culturen leren kennen. Ze groeien niet alleen fysiek, maar ook geestelijk als kool en daar ben ik heel trots op!”

Hoe lang zijn jullie van plan om op Ibiza te blijven?
“Geen idee nog. Ik probeer zoveel mogelijk in het moment te leven!”

Wat kunnen we verwachten in de toekomst van Gray Label?
“We zijn met hele leuke dingen bezig, maar dat houden we nog even geheim! Stay tuned!”

Words to live by?“Keep it simple!”



-----


For the original post, see Pussycat and Bird blog

BewarenBewaren

Geen opmerkingen: