november 03, 2016

MOMSPIRATION – ANNIKA JANSEN

by



“Ken je Orange Mayonnaise al?”, vroegen onze vriendinnen toen we, net zwanger, wilden weten wat hun favoriete webshops waren. Het bleek geen illuster eten, maar een online boutique met coole kleding en accessoires voor baby, kids en teens.


De professionele site doet vermoeden dat hier een flink team achter de schermen actief is. Niets is minder waar. Al heeft oprichtster Annika Jansen (38) sinds juli weer iemand in dienst, een groot deel doet ze allemaal zelf. Alle artikelen die je op de site ziet, heeft ze eigenhandig ingevoerd. Wie de klantenservice belt, krijgt Annika aan de lijn. En dan is ze ook nog single mom van Pelle (10), Mare (8) en Borr (5). Wij waren benieuwd naar deze rauwdouwer. Dus reden we naar het kantoor van Orange Mayonnaise in Berkel en Rodenrijs.




Annika met Pelle, Mare en Borr


Je bent moeder van drie. Hoe oud waren ze toen je met Orange Mayonnaise startte?
“Ik was zwanger van de jongste, toen ik na tien jaar als freelance ontwerpster zin had in iets nieuws en aan dit plan begon. De shop ging uiteindelijk online toen Borr ruim een jaar was. De oudste twee, Pelle en Mare, waren toen zes en vier jaar.”


Je bent van origine designer, was een eigen merk niet voor de hand liggender dan een webshop?

“Ik heb als designer in opdracht meerdere merken opgezet. Het plan was daarom in eerste instantie een eigen merk te starten. Ik ben de webshop begonnen als verkoopplatform voor mijn eigen merk. De shop liep vanaf het begin zo goed, dat ik tot op de dag van vandaag nooit meer aan een eigen merk ben toegekomen. Ik heb alle freelance opdrachten stil moeten leggen binnen het eerste jaar. Een luxe, maar niet volgens plan.”


Moest je er veel voor laten?
“Ik heb mezelf de eerste vier jaar geen salaris uitgekeerd, ben niet op vakantie gegaan en heb die jaren geen dure spullen gekocht. Dat verwacht niet iedereen. Voor buitenstaanders ziet het er waarschijnlijk makkelijker uit dan achter de schermen het geval is.”




“Het moederschap heeft me 
sterker en minder onzeker 
gemaakt.”



Je zegt dat het er makkelijker uitziet dan het is. Noem eens een voorbeeld.
“Het kost veel meer tijd om überhaupt de webshop te draaien. ‘Even erbij’ is geen optie. En ik had al helemaal niet verwacht dat moeders er bovenop zouden zitten. Als ik vanmiddag om 17.00 artikelen binnen krijg, dan moeten de artikelen morgenochtend om 9.00 online staan. Dat betekent dat ik de hele nacht moet doorwerken.”


Kun je de knop makkelijk omzetten?
“Orange Mayonnaise is een groot onderdeel van mijn leven. Ik ben ondernemer, ontwerper en perfectionist in hart en nieren, ieder uur van de dag ben ik ermee bezig. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed en ‘werk’ extreem veel uren omdat ik bijna alles zelf wil doen. ‘Workaholic’ zullen buitenstaanders het noemen. Maar als je werk een passie is en je iets moois ziet ontstaan, voelt het gelukkig niet als werk.”


Wat maakt de shop succesvol?

“De grote hoeveelheid merken, die onderling goed met elkaar gecombineerd kunnen worden en de brede inkoop van ieder merk; hierdoor heb je veel keus. Daarnaast is de kwaliteit, uitstraling, klantenservice, snelheid en persoonlijke benadering voor ons erg belangrijk. De klanten komen graag terug, iets wat voor deze tijd vrij bijzonder is. We hebben een behoorlijke gunfactor opgebouwd.”


Waar ben je trots op?
“Op het bouwen van deze shop, zonder enige ervaring van inkoop of verkoop. Ik ‘doe maar wat’ eigenlijk. En het werkt.”





Je hebt een succesvolle onderneming, drie kids en bent single mom. Hoe doe je dit?
“Niet denken maar doen. Het is hard werken, maar dat weet je van tevoren en moet je niet erg vinden. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap en daardoor zijn de kinderen ook regelmatig bij hun vader. Ik kan dan lange werkdagen maken, zonder dat ze daar last van hebben. Op dagen dat ze wel lekker bij me zijn, is mijn planning heel anders, werk ik veel minder en maak ik meer tijd vrij voor de kids. Zodra ze dan slapen, gaat wel de laptop weer aan.“


Je maakt lange dagen. Hoe houd je het vol?
“In periodes dat het druk is, slaap ik gemiddeld drie uur per nacht. Ik heb nu zo’n gezondheidsapp op mijn telefoon. Het is nu iets rustiger en volgens mijn telefoon slaap ik nu vijf uur per nacht. Maar het bizarre is, je raakt eraan gewend. Ik kan goed functioneren met weinig slaap. Het is dus niet dat ik moe ben. Ik heb drie kinderen die pas na anderhalf jaar doorsliepen en ’s nachts nog borstvoeding kregen. Daarna ben ik doorgerold in de toko. Dus misschien dat die borstvoedingshormonen nog in mijn lijf zitten, ik weet het niet, haha.”


Priscilla, jij werkt nu sinds juli voor Annika. Hoe zou je haar als baas omschrijven?
“Vrolijk, opgewekt, grappig. Ik kan veel van haar leren. Ze heeft veel doorzettingsvermogen en een ‘niet-zeuren-mentaliteit’. Ik vind het knap dat ze met drie kinderen altijd zo druk is en toch zo vrolijk kan zijn.” Annika: “Ik heb gelukkig ook wel makkelijke kinderen. Natuurlijk zeggen ze wel eens; waarom moet jij zoveel werken en andere mama’s niet?”


En wat antwoord je dan?
“Dat ik de keuze heb gemaakt om dit werk te doen. De meeste moeders waar ze naar refereren zijn thuismama’s. Die staan inderdaad altijd netjes en op tijd bij het schoolplein. Ik kom meestal aangerend.”


Hoe reageren je kinderen daarop?
“Ze zouden het natuurlijk leuk vinden als ik meer tijd had, maar ze zijn ook heel trots. Ze vinden het heel gaaf als we samen op de foto gaan. Laatst stonden we in een tijdschrift en dan lopen ze heel trots met het tijdschrift onder de arm om het aan iedereen te laten zien. Zij zijn de beste uithangborden voor de shop. Trouwens, ze willen ook niet een moeder die altijd op hun lip zit, haha. Ik ging af en toe op schoolreisje mee, maar dat vonden ze helemaal niet leuk. Ze wilden hun moeder er helemaal niet bij hebben. En ik me maar schuldig voelen. Hoe dubbel is dat?”





Wat krijgen jouw kinderen mee van Orange Mayonnaise?
“Veel! Ik vertel ze er veel over, leg uit waarom ik dingen doe en hoe het in grote lijnen werkt. Ze zien me wel veel werken en kijken graag mee. Ook komen ze regelmatig op kantoor en ze vinden het leuk om mee te helpen met de kleding uitpakken als het binnenkomt of pakketjes voor klanten maken.”


Wat vind je tot nu toe de leukste fase/leeftijd en wat de moeilijkste?
“Ik vond de eerste baby maanden erg moeilijk. De roze wolk heb ik helaas nooit meegemaakt. Ik had erg last van mijn hormonen, was helemaal uit mijn doen en had geen overzicht meer. Gelukkig ebde dat weer redelijk snel weg. Nu ze groter worden, word ik erg blij van samen op pad gaan, lekker eten en ontdekken. Hun zien genieten én samen van dezelfde dingen kunnen genieten is heel fijn. Ook vind ik het erg mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelen als drie eigen unieke persoontjes; duidelijk broers en zus en toch ook zó verschillend én alle drie herkenbaar. Erg bijzonder vind ik dat!”


Ben je veranderd sinds je moeder bent en zo ja, in welk opzicht?
“Ja en nee. Ik denk dat ik me bewuster ben van keuzes. Vooral die voor lange termijn. En het moederschap heeft me ook sterker en minder onzeker gemaakt. Maar ik ben grotendeels toch wel vooral Annika gebleven. Annika met drie fijne kids.”


Wat is de les die je jouw kinderen wil meegeven?
“Als je iets wilt bereiken, moet je er vaak hard voor werken; maar alles is mogelijk! Leef je passie en je dromen.”


Wat is de les die jouw kinderen jou leren?
“Mijn kids hebben mij geleerd meer te genieten van het moment zelf, het hier en nu. En daar ook tijd voor durven te nemen.”


ANNIKA’S FAVORIETEN:
Kindermerken: Mini Rodini, Finger in the Nose, Bobo Choses | Damesmerken: Humanoid, G-Star, Ruby Tuesday | Vakantiebestemming: Sinds vorig jaar Ibiza. Dat was de eerste keer alleen met de kids op vakantie! | Vervoer: Mijn oranje oude Mini !


Annika liet ons haar favoriete winteroutfits zien met de collectie van Orange Mayonnaise:
Pelle: Jas – The Future is Ours | T-shirt – Munster Kids | Jeans – Finger in the Nose | Sneakers – VEJA
Mare: Jas – Bobo Choses | Sweatshirt – Mini Rodini | Jeans – Joe Jeans | Sneakers – VEJA 
Borr: Jas – Finger in the Nose | Overall – Nununu | Pet – Mini Rodini (OUD, maar nog steeds favoriet) | Sneakers – Adidas


Klik hier om de overige collectie op Orange Mayonnaise te zien.
BewarenBewaren

----

For the original post, see PussyCat & Birds blog

Geen opmerkingen: