juli 15, 2013

MOMPRENEUR

by



MOMPRENEUR ANNIKA VAN ORANGE MAYONNAISE


LOGO OM +tekst

Annika Jansen is freelance modeontwerpster sinds 2000 en eigenaar van de succesvolle webshop www.orangemayonnaise.com sinds 2012. Zij woont in Berkel en Rodenrijs met haar 3 kids: Pelle (7), Mare (5) en Borr (2).
Hoe kwam je op het idee voor Orange Mayonnaise? 
Na 10 jaar als freelance modeontwerpster (voor dames, heren en kinderen) gewerkt te hebben, kwam het idee om een eigen label op te starten. Na veel brainstormen ontstond het idee om hiervoor eerst een eigen shop op te zetten, waar ik op een later ogenblik een eigen merk aan toe kan voegen. Toen dit ideeën-balletje begon te rollen, werd ik echter zo enthousiast dat uiteindelijk de webshop Orange Mayonnaise is ontstaan. Nu 3 jaar later is de shop 1 jaar online en (als eenmanszaak) al behoorlijk aan de maat… of er ooit nog tijd vrij gaat komen om een eigen merk toe te voegen durf ik nu niet meer met zekerheid te zeggen.
Kun je kort iets vertellen over Orange Mayonnaise? 
Orange Mayonnaise is een webwinkel voor baby’s, kinderen en tieners  met design en urbanwear merken van over de hele wereld. Met een bijzondere selectie aan ‘new luxury’ labels die stuk voor stuk geselecteerd zijn om hun unieke look, touch, kwaliteit of beleving. Naast alle mooie kleding vind je hier ook accessoires en gadgets die het dagelijkse leven van jou en je kids een beetje specialer kunnen maken. De combinatie van fun en streetwear merken (zoals Mini Rodini en Munster Kids) en design labels (zoals Zadig et Voltaire en Patrizia Pepe) maakt de shop uniek. Via de ‘Shop the Look’-pagina, waar je allerlei kledingsets kunt bekijken, probeer ik moeders en kids op nieuwe ideeën te brengen. Daarnaast heb ik een speciale tool laten ontwikkelen, het zogenaamde ‘drag en drop’ systeem, waarmee je alles uit de winkel makkelijke en zichtbaar op je wenslijst kunt zetten en er vervolgens zelf ook setjes van in elkaar kan schuiven. Handig om te zien hoe het bij elkaar staat.
Afbeelding 7
Wat was je grootste opstakel en hoe ben je daar overheen gekomen? 
De grootste opstakel was in de eerste maanden het vertrouwen krijgen van labels, om er zo voor te zorgen dat je bij ze mag inkopen / ze bij je in de shop willen ‘liggen’. Er was nog geen beeld en het plan leek, zeker in deze slechte economische tijd, best hoog gegrepen voor iemand zonder verkoop en winkel ervaring. Gelukkig waren er toch een aantal merken de direct het eerste seizoen met mijn plan mee wilde gaan. Een unieke en vooral professioneel ogende site, waren wat dat betreft daarom ook direct een must om Orange Mayonnaise een goede kans te geven. Ik heb de perfecte webbouwer gevonden, die samen met mij, mijn ideeën en hun eigen kennis en ervaring voor een bijzondere site heeft gezorgd. Toen de shop eenmaal online was, is het vertrouwen, bij merken en consumenten, snel gegroeid. Nu moet ik iedere week wel een aantal merken teleurstellen, nadat zij bij mij ‘aankloppen’ om in de shop te mogen liggen.
Waar ben je het meest trots op? 
Ik ben iedere week weer verbaasd en trots op de hoeveelheid mensen die Orange Mayonnaise al weten te vinden en hoeveel enthousiaste blogs en tijdschriften er al over Orange Mayonnaise schrijven en hebben geschreven. Ook dit enthousiasme en al deze spontane ‘hulp’ heeft er voor gezorgd dat Orange Mayonnaise snel populair geworden is en ook nog beter gevonden wordt, nationaal én internationaal.
Wie is je grote voorbeeld? 
Ondernemende moeders in het algemeen; wetende hoeveel energie en tijd beide zaken van je vergen.
Hoe combineer je het opvoeden van de kinderen en het runnen van  je bedrijf? 
Door heel hard te blijven werken; aan het gezin én aan mijn bedrijf. Omdat ik ook veel vanuit huis werk, is het voor mij belangrijk om er met regelmaat bewust even tussen uit te gaan met de kids. Een uurtje naar de kinderboerderij, naar een leuke voorstelling in het theater of ergens een ijsje gaan eten, kan al genoeg zijn. Samen lekker genieten, relativeren én nieuwe inspiratie op doen. Daarbij betrek ik de 2 oudste bij kleine werkzaamheden in de shop, waardoor ze een beetje beter begrijpen wat ik doe en waar ik aan werk als ik er niet ben. Zo vinden ze het erg leuk om bijvoorbeeld nieuwe leveringen uit te pakken en samen te controleren; erg trots zijn ze dan, als ze de artikelen niet veel later ook in de shop tegen komen.
Welk advies zou je moeders mee willen geven die ook hun eigen business willen starten? 
Vertrouw in jezelf en je ideeën. Blijf je eigen concept trouw en probeer niet te veel op je concurrentie te letten.
Hoe zie je de toekomst van Orange Mayonnaise? 
Orange Mayonnaise is deze week 1 jaar online. Ik hoop op een lange, mooie toekomst waardoor ik mijn 2 passies; kinderen en mode, kan blijven combineren in mijn werk.
-----
For the original post, see > CITYMOM.nl

Geen opmerkingen: